02 oktober 2011

Comfort drink for dummies

Her kommer et ualmindeligt sjældent indlæg om mad. Dels fordi, jeg ingen ørn er i et køkken (giv agt! Her underdrives!), dels fordi jeg selv synes, at de er lidt kedelige. I vil også snart opdage, at jeg snakker meget udenom - og at det ikke er min stærke side.
- Men da min bedre halvdel næsten aldrig er hjemme i øjeblikket, resulterer det i en del trøstespiseri for stakkels mig; og her kommer chaidrikke ind i billedet.

Jeg har spenderet endeløse summer på Baresso. Faktisk er det min klare overbevisning, at det er min fortjeneste, at de mange Baressoer på Kultorvet og Købmagergade overhovedet kan løbe rundt.
Jeg har slidt stempelkort efter stempelkort op derinde - på chai iceblends. 'chaiz', som det hedder.
- For 'chaice' var vidst ikke poppet nok.
En ærgerlig tendens er dog, at man aldrig bare kan bestille en 'chaiz'. Da vil man få serveret en varm kop chai-the (som også er dejligt - men en slem skuffelse, når man først har fået smag for den kolde version), da navnet er så fjollet, at det søde personale ikke altid kan udlede, hvad det er, man bestiller. Det skal udspecificeres i det uendelige: "Jeg skal bede om en chai iceblend. Altså den kolde, du ved. Den med is. Den hvor man gerne må få krymmel på.", mens man savler uhæmmet af endeløs forventning.

Men for at komme til sagen:
En lille chaiz koster nu 38kroner. Det er min pengepung overhovedet ikke begejstret for (det er jo 1/410 Chaneltaske!), så jeg har eksperimenteret i mit hjemmebrænderi for at frembringe en lige så god og lidt billigere version. Jeg deler den her, fordi jeg ved, jeg ikke er den eneste chaifanatiker i landet.

Chai iceblend:

Du skal bruge:
Blender
Et højt glas
Sugerør
Chaipulver fra Irma ('Peace' med vanilje er bedst. Kan erhverves til 59;- bøtten. Dyrt - men der er til mange chaiz i sådan en Børge.)
Mælk
Isterninger
- Eventuelt flødeskum og chokoladekrymmel

Og så gør man så'n, når man laver en chaiz:

- Hæld først et helt glas isterninger i blenderen, svarende til en halv pose (cirka 12 stk.)

Dernæst et halvt glas mælk. Hold lidt igen - det er træls, hvis den bliver for lind.

Tilsæt 3 spiseskefulde chaipulver - eller mere efter smag (og så sandelig også behag) - og blend!

Ta-da! Chai!

Suppler med flødeskum og chokoladeflager, hvis det er en hård dag.

Jeg føler mig forpligtiget til at advare om, at drikken er yderst vanedannende. Og at billedserien er udarbejdet i samarbejde med min yndlingsfuglebakke fra Susanne Schjerning.

Må du elske den!

1 kommentar:

Skildpadden sagde ...

uhmm det lyder lækkert!

Isis Ronja

Mit billede
NB: 'Bohéme' er vores lejlighed.

Alle min' veninder, alle min' veninder, alle min' veninder