21 januar 2011

Vil du være couture-græskar i en god sags tjeneste?

Alle andre har tunet ind på Golden Globes, så jeg har besluttet at give en anden god gallakjolesag lidt omtale.
Når man ser den i butiksvinduerne, er den nemlig svær at ignorere.

Vero Moda har lavet en velgørenhedskjole, fra hvilken overskuddet ubeskåret skal gå til rent vand til Tranquebar-Indien - Danmarks egen gamle handelskoloni fra 1600-tallet.
Projektet og Tranquebars vandmangel er ikke ydeligere uddybet, så vi må stole på Bestsellers knowhow.
Det er dog faktum, at henholdsvis tørke og
giftige tungmetaller i vandet forårsager problemer med drikkevandet mange steder i Indien.

Vero Moda har før støttet AIDS-Fondet - og har nu altså gang i endnu en god sag med denne 'Couture Dress', som de så beskedent kalder den.

Denne sæsons ultimative festkjole, sælges kun online og findes kun i str. 36. Kjolen er todelt med en indvendig nederdel fra taljen og nedefter samt flere lag af tyl. Læg i et asymmetrisk snit på bærestykket og indvendig kant i gummi så overdelen er behagelig og tætsiddende. Lukkes med lynlås i siden. Køb årets festkjole online og støt: Projekt rent vand Tranquebar-Indien. Alt overskudet går ubeskåret til projekt rent vand Tranquebar-Indien.
(400;- på Veromoda.bestsellershop.com/DK)


Kjolen er, som det fremgår af ovenstående billede og beskrivelse, 'sæsonens ultimative festkjole'.
Man skulle måske tro, at man for at nå et bredere publikum, valgte at lave en mere anvendelig - og mindre orange - købsgenstand. Men ak nej.
Er orange lapper og sort tyl er vejen til succes? Erstat 'couture' med 'Halloween' og 'dress' med 'kostume' - så nærmer vi os et mere realistisk verdensbillede.

Når man nu ved en særlig lejlighed; et bal, et bryllup eller et royalt event, har brug for en gallakjole, vil man jo gerne se lidt nydelig ud.

Man kunne så nemt have lavet en neutral aftenkjole i et varieret farve- og størrelsesvalg, som ikke gav associationer til Allehelgen.
Det er da lidt træls, at ens forfængelighed - og størrelse - skal styre lysten til at støtte et udmærket projekt.

Kjolen er nemlig kun fabrikeret i størrelse 36, så hvis du ikke opfylder (eller måske nærmere overfylder) dette, må du nøjes med at montere den på brystet som en sød, lyserød cancer-sløjfe. Jeg garanterer, at du vil tiltrække dig opmærksomhed. Det er altid fashionable at vise støtte og bekymring for omverdenen.
Nok er jeg en 36'er, men jeg tror, jeg springer over og sender en flaske kildevæld i boblekuvert afsted mod Tranquebar.

Tak, men nej tak til Halloween couture!

Ingen kommentarer:

Isis Ronja

Mit billede
NB: 'Bohéme' er vores lejlighed.

Alle min' veninder, alle min' veninder, alle min' veninder