17 januar 2011

Lampefeber

Jeg har mange besættelser. Det spænder oftest over fugle, lammeskind, sko og lamper. Det med lamperne er noget nyt.

Det hele startede med Tord Boontje's Icarus. Mit første rigtige lampecrush. Derefter tog det til, og jeg har haft lampemani siden da, hvorfor jeg vil dele et par af vores nyerhvervelser her i Bohéme.

Icarus fik jeg af min bedre halvdel i julegave, efter at have vist ham billeder af den - og på anden vis promotet den - på daglig basis i adskillige måneder forinden. I ved, linket, hintet og snakket om den i søvne.
Det er min klare overbevisning, at den har forbedret vores livskvalitet lige siden.


(Icarus svæver nu yndefuldt over vores spisebord, for hvilket vores forhenværende lampe - en Herstalagtig edderkoppesag - måtte lade livet - ingen umiddelbare tårer herfra.)

Faktisk er der forbløffende få af de oprindelige møbler tilbage (som i fra præ-Isis-indflytning), hvilket manden i huset gerne lader mig høre for. Jeg ved ikke, hvor det kommer fra. Spisebordet er her da eksempelvis endnu. Og stolene også. Hvad er egentlig problemet?

Nå. Lamper.
En anden nytilflytter er min trælampe fra Bahne - netop hentet i dag, hvor jeg trodsede min frygt for det ensrettede parkeringshelvede på Fisketorvet, efter et opkald om, at den endelig var kommet hjem. Det har været en hård kamp at skaffe den.
Jeg har ladet mig fortælle, at den er importeret fra Hjørring.

(Nogen var en anelse for ivrig (læs: distræt) til at organisere bladholderanarkiet i baggrunden. Fokuser på lampen. Den smukke lampe.)

Mine øvrige lampecrush i øjeblikket tæller kaninlampen (ja, jeg er langsom, men den er jo vidunderlig. I øjeblikket er den imidlertid blevet nægtet adgang i Bohéme af manden) og Bourgielampen fra Kartell.

Jeg synes, at kaninlampen har et vidunderligt Alice in Wonderlandagtigt udtryk. De fleste, som jeg har konfronteret med den, synes også den er perfekt. Til et børneværelse. Men de skal nok bløde op.


(Kaninlampen fås blandt andet på moods.dk til bare 349;-)


(Bourgielampen er så fin - særligt i denne gennemsigtige version.
Den er dog temmelig stor - og det er vel på sin vis heldigt at Bohéme ikke kan rumme den, når budgettet heller ikke kan.)

2 kommentarer:

Samano sagde ...

Sikke nogen smukke lamper! Kaninlamper er da fantastisk

Isis sagde ...

Samano: Ja, jeg synes også, den er helt fab! Det glæder mig, at du er enig. Det må jo betyde, at der er folk på min side.

Isis Ronja

Mit billede
NB: 'Bohéme' er vores lejlighed.

Alle min' veninder, alle min' veninder, alle min' veninder